Sven Türck

Sven Türck (1897-1954) var en dansk fotograf, som primært virkede i 1930′erne og 1940′erne. Han foretog mere end 50.000 optagelser af dagligliv, nationale symboler, begivenheder, forretninger og personer, hvoraf mange befinder sig på Det Kongelige Bibliotek. I 1945 udgav Türck bogen Jeg var dus med Aanderne, som gennem fotografier viste bevægelse af møbler uden påviselig årsag, og som blev opfattet som et forsvar for psykokinse.

Den danske psykiske forsker og fotograf  Sven Türck foretog gentagende prøver af Jonsson’s psykokinetiske kræfter, beskyttet imod enhver form for snyd ved at de skabte stor kontrol i hans laboratorium. I Turck’s laboratorium i København, fotograferede forskeren Johnson, sammen med en udvalgt gruppe af psykisk-sensitive, hvor de udførte masser af psykokinese.

Türck opsatte tre kameraer i forskellige vinkler, så et kamera altid viste, hvad der skete bagved og et nedefra og et ovenfra. Efter en række sittings med de psykisk sensitive, begyndte stole og andre ting at flytte sig. Et arbejdsbord begyndte at løfte sig op på et ben, og begyndte at spinde rundt på et ben, og det spandt hurtigere og hurtigere. Türck’s største ønske var at de fik det til at svæve frit i luften, så han kunne fotografere fænomenet levitation. Et par aftener senere kunne fotografen få mulighed for at optage opfyldelsen af sit ønske på film i hans tre kameraer.

Disse fænomener blev ofte gentaget over mange måneder af sittings i Türck’s laboratorium og altid med stor pligtopfyldelse optaget af de tre kameraer, som der var puttet infrarød film i. Under en optagelse blev en stor kommode, der var så tung at to mænd ikke kunne løfte den uden store anstrengelser, flyttet lydløst ind til midten på laboratoriets gulv.

Forfatter Stig Arne Kjellen sagde, at Türck aldrig havde kunnet tro på sådanne dramatiske forsøg af  psykokinetiske kræfter indtil han selv var blevet en deltager i forsøgene afholdt i hans eget laboratorium. I princippet at flytte en lysestage er lige så bemærkelsesværdigt som at flytte et tungt bord. Begge bedrifter er ganske umulige ud fra et ortodoks videnskabeligt syn.

Alle de fotografier som blev taget under Türck’s eksperimenter i København er omhyggeligt blevet undersøgt af fem af Danmarks anerkendte teknikere, iblandt dem direktøren for den Danske Fotografiskole, Theodore Andresen, som havde fuld adgang til negativerne til billederne. Hver fotograftekniker var enig om, at der på ingen måde blevet arbejdet med manipulation af disse negativer og billeder.

Nedenstående billeder er taget af Sven Türck.

Mediet Børge Michaelsen blev brugt  mange gange af Sven Türck i hans forsøg. Men det skete mere ofte når Anna Melloni Rasmussen ikke var til stede. Når Michaelsen bliver løftet, så mærker han to hænder; en under sædet og en på ryggen. En ting han ikke kunne lide, var, da en af åndernes finger havde gledet op i hans rectum. Dette fik jeg at vide af en ældre mand, der var til stede, da det skete. Jørgen fortalte mig, at der var flere gange, hvor mediumer ikke kunne lide de følelser, når hænder kom og løftede dem op… Det samme sagde Emil Carlsen.

Jeg som selv har siddet i fysiske cirkler og hvor ånderne har følt på mig, taget mig i hånden, rørt ved min kind og kysset mig, kan også fortælle, at hænderne (fingrene) føles som pølsestykker – medisterpølser.
Så det er en god udtalelse fra de to gamle mediumer!